Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Vil bremse satsing

Teknisk Ukeblad: Stortingspolitikere mener funnene fra Vestlandsforskning må få konsekvenser for Norges biodrivstoffsatsing.

– Disse opplysningene er skremmende. Jeg har hatt tro på biodiesel som riktig ut i fra et miljøperspektiv, og har derfor også deltatt i arbeidet med å øke omsetningspåbudet. Nå har det vært veldig mye diskusjon om biodrivstoffs effekter på mange forhold. Når dette med helsefare kommer i tillegg, mener jeg hele prosessen blir veldig betenkelig, sier stortingspolitiker Torstein Rudihagen (Ap) i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Les mer på tu.no