Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Næringsutviklerne vil vise tenner

Vestfold Blad: Nylig møttes eiendomsutviklere fra Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme for å få informasjon og komme med innspill til fylkeskommunen i forkant av planarbeidet for bærekraftig arealpolitikk i Vestfold. Det gikk på ingen måte stille for seg.

Opptakten til møtet er at kommunene og næringslivet har behov for større forutsigbarhet i arealplanleggingen. Å utforme en bærekraftig arealpolitikk handler om å gjøre de kloke valgene sammen. Med samarbeid, tydelighet og forutsigbarhet, sparer vi miljø og naturressurser, samtidig som vi skaper gode forhold for framtidsrettet verdiskaping.

Les mer på vesfoldblad.no.