Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Nå skal bilen miljømerkes

ABC Nyheter: I forkant av EU-krav kommer bilimportørene nå med eget opplegg for å miljømerke nye biler. Miljøstiftelsen Zero mener bilimportørene tildekker sannheten.

I løpet av kort tid blir det lettere å orientere seg i jungelen av bilinformasjon. Dette kommer:

  • Miljømerking av den enkelte bilmodell etter mal fra hvitevarer.
  • Månedlig oversikt fra bilimportørene og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over biler med lavest utslipp.
  • Og med hjelp fra OFV lager Vegvesenet bilinformasjon på nettet knyttet opp mot miljø, sikkerhet, teknisk informasjon og pris.

Les mer på abcnyheter.no