Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Miljøvennlighet straffes

Aftenposten: Regjeringen sier at de ønsker at det skal satses på mer miljøvennlig drivstoff, men Toll- og avgiftsdirektoratet prioriterer annerledes.

Dagsrevyen 27. og 28. juni hadde innslag om et nytt, miljøvennlig drivstoff, EcoPar, som er så rent at det kan drikkes, brukes i alle dieselmotorer og som fullstendig eliminerer uønskede utslipp av den type som fører til smog i storbyene om vinteren. Om få år vil størsteparten av den norske bilparken være dieselbiler. Med dagens diesel vil forurensningsproblemene bare tilta i årene fremover. På tross av Regjeringens anbefalinger, gjør Tolldirektoratet en iherdig innsats for å avgiftsbelegge drivstoffet, slik at det ikke vil komme norske forbrukere og norsk miljø til gode. Les mer på aftenposten.no