Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Krangler om køprising

Bergens Tidende: Fem partier kan sikre flertall for køprising i fylkeskommunen, men intern krangel om hvordan køprisingen skal gjennomføres hindrer flertallet.

 

Alt lå til rette for at samferdselsutvalget i går skulle gå inn for dyrere bompengesatser i rushtrafikken. Venstre, som opprinnelig var i tvil om partiet skulle stemme for, var presset til å gå inn for en slik ordning. KrF, Ap, SV og Sp hadde for lengst signalisert at de ville ha dyrere bompenger, men å sy sammen et forslag som alle kunne stille seg bak, skulle vise seg umulig. Les mer på bt.no .