Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Kinas utrygge høyhastighetstog

Asianews: I Kina senkes nå hastigheten på høyhastighetsbanen mens de gransker hva som gikk galt da et høyhastighetstog krasjet 23.juli.

Beijing (AsiaNews / Agencies) - The central government said yesterday it has suspended approval of new high-speed rail projects, that the existing lines will be subjected to careful inspection and that while the speed of trains will be reduced to " appropriate" levels, while they are studying more security measures. The decision confirms that the Chinese high-speed rail is much less secure than claimed, and invigorates the protest of the relatives of the victims of the July 23 train crash in Wenzhou (Zheijiang), which has caused 40 deaths and 200 wounded. Les mer på asianews.com