Aktuelt
Norwegians klimaprofil
Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke.
Oppvarmende fjærskyer
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
På tide med en realitetsorientering?
Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader celsius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm.
Mer...Presseklipp
Vil ha rushtidsavgift
E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.
Lyntog bra for klimaet
Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.
Lyntog gir ikke klimagevinst
Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.
Mer...Her er skrekkscenariet for flyselskapene
Dagens Næringsliv: Flyselskapene kjemper mot underskudd og milliontap i Europa - og en skyhøy oljepris. Men de har mer enn dét å frykte.
Lufthansa taper millioner på sine europeiske flyvninger. Nå kutter det tyske flyselskapet i kostnadene og setter inn mindre fly for å øke lønnsomheten, skriver check-in.dk. Les mer på dn.no .