Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Full speed ahead - Green Ship of the Future

Skipsrevyen: Almost three years after setting sail towards more environmentally friendly and energy-efficient shipping, the Danish maritime industry initiative called Green Ship of the Future is still producing results. Today, products and results from Green Ship of the Future are implemented on more than 100 ships.

Originally, the aim of Green Ship of the Future was to demonstrate that it was possible to reduce emissions from ships by 30% on CO2, 90% on SOx and 90% on NOx. Initially, four partners went together, but soon more than 15 partners had joined the initiative with a number of projects targeting three main areas, machinery, propulsion and operations. The results of the projects were gathered in two so-called ‘low-emission’ studies on an 8,000 TEU container vessel and a 35,000 DWT handysize bulk carrier where the results were accumulated with respect to interdependent interference and compared with an estimate of the extra cost of implementation of the green technologies. Read more at Skipsrevyen.no .