Aktuelt
Norwegians klimaprofil
Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke.
Oppvarmende fjærskyer
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
På tide med en realitetsorientering?
Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader celsius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm.
Mer...Presseklipp
Vil ha rushtidsavgift
E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.
Lyntog bra for klimaet
Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.
Lyntog gir ikke klimagevinst
Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.
Mer...Fly slipper ut 176 ganger så mye klimagasser som tog
NRK: Det er tallenes tale for en tur fra Oslo til Bergen, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Ifølge beregninger gjort av Statistisk Sentralbyrå basert på faktiske passasjertall og utslipp viser det seg at Bergensbanen slipper ut 0,3 kg klimagasser per passasjer per tur, mens flyturen over fjellet fra Oslo til Bergen gir 53 kg klimagasser.
Les mer på nrk.no