Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Færre syklister langs veiene

NRK: Antallet syklister langs veiene går ned over hele landet, viser trafikktellinger fra Statens vegvesen.

Utviklingen er stikk i strid med politiske ønsker og ambisjoner, skriver Dagsavisen.

I løpet av i fjor sommer var nedgangen på 15 prosent i Kristiansand, 14 prosent i Stavanger og 13 prosent i Tønsberg, sammenlignet med sommeren 2009. I Molde var det en nedgang på 6 prosent, og 3 prosent i Sandefjord. I Trondheim var det 2 prosent færre som syklet i fjor sommer sammenlignet med sommeren før.

Les mer hos NRK