Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Er flystriper på himmelen farlige for oss?

forskning.no: Er flystripene på himmelen blitt lengre, og kan de være farlige for oss på jorden?

Prøv å kaste et blikk på himmelen. Hvis det er noenlunde skyfritt, kan du antagelig se noen av de lange, hvite stripene som tusenvis av fly daglig tegner på himmelen over det meste av verden.

Men har ikke stripene blitt lengre enn de var før? Og bruker de ikke lengre tid på å forsvinne?

«I de siste årene er de lange stripene begynt å bli hengende på kryss og tvers på himmelen og danne en hvit ’skyhinne’, og det er svært sjelden at man opplever at en blå himmel varer en hel dag i godt vær. Hvorfor?» spør leser Frank Rasmussen.

Les mer på forskning.no