Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

BMW med elbil i 2013

e24: For ikke lenge siden åpnet BMW en helt ny elbilfabrikk. Nå forteller de hva vi kan vente fra den.

I begynnelsen av november åpnet BMW en helt ny fabrikk som kun skal bygge elbiler. Her skal de investere 400 millioner euro, eller 3,2 milliarder kroner, fram mot 2013.

Det første resultatet av denne satsningen ser ut til å bli en elbil i Volkswagen Golf-størrelse, som skal lanseres i 2013, i følge Autoblog.

BMW understreker at bilen skal ivareta merkets grunnegenskaper, den skal ikke baseres på en eksisterende modell, men bygges opp fra grunnen av. Navnet er foreløpig Megacity.

Les mer hos e24