Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Bil verre for miljøet enn fly

Dagsavisen: Skal du reise kort bør bilen gi deg dårligst samvittighet. Tog er overlegent mest miljøvennlig, men fly er også et grønnere valg enn bil.

På lang sikt er bil den mest forurensende måten å reise korte strekninger på. Det viser en ny studie ved CICERO Senter for klimaforskning.

– Vi har tatt utgangspunkt i en typisk kortdistanse flyreise på 500 kilometer. Ut fra det har vi regnet ut hvilket transportmiddel som fører til mest global oppvarming. Vi har funnet ut at bil er miljøverstingen, forutsatt at man kjører alene, sier professor Terje Berntsen ved CICERO Senter for klimaforskning.

Les mer på dagsavisen.no