Transport og miljø

Aktuelt


Norwegians klimaprofil

Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke. 

Oppvarmende fjærskyer

Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

På tide med en realitetsorientering?

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm. 

Mer...

Presseklipp


Vil ha rushtidsavgift

E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.

Lyntog bra for klimaet

Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.

Lyntog gir ikke klimagevinst

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.

Mer...

Kontakt

Kontaktpersoner i forskningsprosjektet TEMPO om transport og miljø.

Ledergruppen

  • Leder Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk institutt, tlf 22 57 38 05
  • Nestleder Knut H. Alfsen,  CICERO Senter for klimaforskning, mob 92 03 34 66

Pressekontakt

Nettredaktør

Arbeidspakkeledere

Arbeidspakke 1: Jan S. Fuglestvedt, forskningsleder CICERO Senter for klimaforskning

Arbeidspakke 2: Anne Madslien, forskningsleder Transportøkonomisk institutt

Arbeidspakke 3: Steffen Kallbekken, forsker CICERO Senter for klimaforskning

Arbeidspakke 4: Ronny Klæbo, forsker Transportøkonomisk institutt

Arbeidspakke 5: Vibeke Nenseth, forskningsleder Transportøkonomisk institutt

Arbeidspakke 6: Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk institutt